top of page

Hoe verhoog je de effectiviteit van jouw (online) evenement?



Hoe en waarom evalueren?

Of het nu gaat om een online, hybride of live evenement: haal jij de meeste waarde uit jouw evenement? En hoe weet je eigenlijk of je de beoogde doelstellingen optimaal hebt behaald? ROI-expert Nico Meyer gaf onlangs een praktische online masterclass voor leden van G14. De theoretische basis van de masterclass richtte zich op het hoe en waarom van evalueren. In dit artikel lees je meer over de achterliggende theorie die jij kunt gebruiken om de effectiviteit van jouw evenementen te verhogen. En als bonus legt Nico Meyer in onderstaande video uit wat de ROI-piramide is en hoe je die kunt inzetten als meet- en planningsinstrument.


Theoretisch kader: gesneden koek voor elke eventmanager?

Evalueren is een integraal onderdeel van een evenement, maar slechts een onderdeel van het gehele proces van plannen en meten van een evenement. De basis van een geslaagd evenement begint met doelen bepalen en het eventdesign daarop afstemmen, en het eindigt met de resultaten inzichtelijk en bruikbaar maken. Ruim op tijd mee beginnen is belangrijk om je te kunnen verdiepen in hoe je bepaalde onderdelen gaat meten. Een vanzelfsprekendheid misschien, maar in de praktijk wordt evalueren vaak niet zo systematisch toegepast en wordt het iets dat daardoor veel weerstand kan oproepen. Bovendien worden in een evaluatie vaak niet de vragen gesteld die echt inzicht geven in het behalen van de beoogde resultaten voor jou en de opdrachtgever.