Winnaar G14 Event Game: “Inspiratie zit ‘m in het proces”

Bijgewerkt: 8 mei 2019

Daags na de G14 Event Game spreek ik Jan-Maarten Luijnenburg, een van de bedenkers van het winnende concept van de Event Game. We planden het gesprek op een geschikt moment en dat bleek vanuit de auto te zijn: “Dan kan ik lekker productief zijn, anders vind ik de autorit zonde,” vertelt Jan-Maarten, sinds 3 jaar senior producer bij BINK. Als woordvoerder van het Event Game-team dat won met een bedacht concept voor het event ‘Randstad 60 jaar’ vroeg ik hem het hemd van het lijf...

Jan Maarten Luijnenburg - senior producer bij BINK

Beroep op creativiteit

“Het was de eerste keer dat ik meedeed aan de Event Game en ik vond het meteen een van de leukste sessies van G14 tot nu toe. De inspiratie die ik heb opgedaan zit ‘m niet in het resultaat, maar in het proces ernaartoe.”

In de uitnodiging werd een beroep gedaan op de creativiteit van G14-leden, maar ook op hun vermogen om in teamverband een project van wereldformaat te bedenken én te presenteren. Randstad bestaat 60 jaar in 2020; een uitgelezen moment om het succes van dit internationale uitzendbedrijf te vieren. Aan G14-leden de uitdaging hiervoor een eventconcept te ontwerpen en te presenteren aan senior professionals van Randstad in hun Nederlandse headquarte​rs.


Ans Lardinois, Communications & Events Manager, Randstad Holding: “Wij hebben dit in een iets aangepaste vorm 5 jaar geleden ook gedaan in samenwerking met het Genootschap voor Eventmanagers. We waren daarom ook meteen enthousiast toen G14 ons benaderde. Het is voor ons waardevol om van jonge professionals uit het vakgebied creatieve ideeën aangereikt te krijgen voor onze aanstaande jubileumviering. Temeer omdat deze groep sterk overeenkomt met onze interne doelgroep.”


De jury v.l.n.r.: Jurgen Dhollander, Ans Lardinois, Laurie van der Veen en Joost Schriever

​7 groepen - 3,5 uur - 1 winnend eventconcept

Een hele middag gingen de ruim 50 frisse kijkers, dwarsdenkers en creatieven uit de G14-pool in 7 groepen aan de slag, nadat ze de briefing hadden ontvangen. Jan-Maarten: “We zaten met veel verschillende mensen bij elkaar; ik zit bijvoorbeeld aan de bureaukant terwijl de andere 5 leden uit  mijn groep weer ervaring hebben in andere vakgebieden. Je kent elkaar natuurlijk wel een beetje van eerdere sessies, maar een biertje drinken tijdens een event is iets anders dan samen brainstormen, tot een eventconcept komen en het in 3,5 uur presentatie-klaar hebben. Een gemiddeld bureau is daar al snel 3 keer zo lang mee bezig!”


De briefing van Randstad

  • A. Ontwikkel een eventconcept om alle feestlocaties in de wereld op 26 september 2020 met elkaar te verbinden: live, semi-live of offline. Bedenk hierbij ook een global thema: Randstad 50 Club Gold, Route 55... what’s next?

  • B. Ontwikkel 2 of 3 activiteiten in de maanden voorafgaand aan de eventdatum om de Randstad community wereldwijd (online) te verbinden. Hoe creëer je op boeiende en interactieve wijze in de maanden voor de eventdatum een ‘One Randstad’, saamhorigheidsgevoel, én werk je toe naar het grote feest op 26 september 2020?

De geboorte van een nieuw bureau?

Jan-Maarten: “Ik vond de casus heel sterk; goed bedacht. Het dwong ons op strategisch niveau na te denken. De pijlers waren voor ons duidelijk en aan ons was de schone taak om een goede paraplu hiervoor te ontwerpen, zodat een groot deel van de uitvoer later ‘ingevuld’ kon worden (zoals catering, entertainment, locaties, etc.). We moesten onszelf echt uitdagen om niet in middelen te denken, maar in overall concept! De groepsdynamiek van onze 6 leden was effectief en prettig. We zaten op één lijn en herinnerden elkaar eraan steeds weer terug naar het concept te gaan. Het was een fijne en bijzondere samenwerking. Ja, zelfs zo natuurlijk dat we grappend alvast een nieuwe bedrijfsnaam voor onze groep bedachten; Flower Power, verwijzend naar een inside joke die al snel ontstond in de groep.”


Jan-Maarten Luijnenburg achter zijn laptop samen met teamgenoten Cas Meijerink, Clemencia Yard en Hester Rauwenhoff

Totstandkoming concept ‘Randstad 360°

Tijdens de eerste brainstorm van Jan-Maartens groep werd door een van de leden geopperd om post-its te gebruiken voor ieders ideeën. In 7 minuten kreeg iedereen de tijd om kreten, gedachten en andere hersenspinsels voor het event van Randstad op te schrijven. “Vervolgens plakten we alles op een wand, bundelden we de items per pijler en daarna werd het concreter richting het concept. Voor de grap schaarden we alles wat een ‘vroege dood stierf’ onder de noemer Niveautje Flower Power, vandaar de gekscherende naam voor een fictief bureau,” vertelt Jan-Maarten. Vanuit de exercitie met de post-its ontstond uiteindelijk het idee om iets met 60 seconden, minuten, dagen te doen. Daar haakten we op in met 6x60 = 360, wat staat voor 360°, een rondje om de wereld, wat past bij de pijler van Randstad: wereldwijd verbinden.  Maar ook: 360° feedback, wat weer kan refereren aan ‘om je eigen as heen’ als in persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast stond het voor het kompas waaraan koers en visie van Randstad gekoppeld konden worden. Zo ontstond het idee van een 360°-campagne.”


Jury aan het woord

Ans Lardinois: “Het team heeft gewonnen omdat het vanuit een concept heeft gedacht, met een duidelijke gedachte erachter en een heldere timeline. Bovendien is het creatief, passend bij Randstad. En het biedt veel aanknopingspunten voor het overbrengen van verschillende boodschappen. We nemen overigens ook de input van de andere 6 groepen mee in onze creatieve voorbereiding. Bij veel voorstellen zaten haakjes en aanknopingspunten die voor ons aanleiding vormen om verder over te brainstormen.” ​Jan-Maarten: “Randstad reageerde heel enthousiast op ons concept en natuurlijk hebben we aangeboden om hen te helpen als dat nodig is. Het was een group effort, dus als we gaan, gaan we met z’n zessen!”


De winst

Alle winnende leden uit het team van Jan-Maarten ontvingen een Event Game-medaille en een cheque voor de Experience Conference die op 2 juli plaatsvindt en georganiseerd wordt door IDEA. “Maar uiteindelijk is de eer natuurlijk het allerleukste,” zo besluit Jan-Maarten, die met veel plezier terugkijkt op het event en de leuke posts op social media die volgden op de winst...



Door: Barbara van Baarsel

Fotocredits: Jordi Wallenburg, http://www.jordiwallenburg.nl/


13 keer bekeken

G14

Eventprofessionals met ambitie!

Contact

E. info@g-14.nl

  • Black Instagram Icon
  • Black LinkedIn Icon
  • Black Twitter Icon
  • Black Facebook Icon