Hoe denkt de gemiddelde Nederlander over verkopers?
Masterclass Value Based Selling
Van ‘waardeloze’ resultaten naar waardevolle klantcontacten. Dat is in een notendop de essentie van de online masterclass Value Based Selling die leden van G14 en Platform Cultuur Locaties volgden in februari. Trainer Bert van den Berg prikkelde de deelnemers om zichzelf in de spiegel te durven aankijken. Want het uitblijven van een succesvolle deal, of terugkerende opdrachtgever of klant die het liefst nog meer korting krijgt, is dat misschien iets waar je zelf ook debet aan bent?
Een soms confronterende boodschap, een 'oldskool' presentatie en een door persoonlijke ervaringen-rijk geleerde spreker. Voor wie zich openstelde om te luisteren, kon de pareltjes in deze masterclass ontdekken en er zijn voordeel mee doen. Hoewel de masterclass een hoog theoretisch gehalte bevatte, zat het verhaal van Bert van den Berg vol met voorbeelden die gemakkelijk aan de praktijk te koppelen zijn.
Klantcontact op waarde
Waar gaat het nou vaak mis? In veel situaties waar een afspraak of het beoogde resultaat niet bereikt wordt, blijkt het klantcontact toch een andere waarde te hebben. Een klik met je opdrachtgever of klant is belangrijk, evenals werkplezier en oprechte interesse. Maar als je te amicaal omgaat met je opdrachtgever kan dit er ook voor zorgen dat de beoogde deal juist niet gesloten wordt. Het is voor de opdrachtgever veel te comfortabel geworden en voor jou bijna onmogelijk om de aandacht weer op de serious business te richten.
Een veelvoorkomend misverstand haalt Bert in zijn verhaal aan: persoonlijk zijn. Er zit namelijk een groot verschil in persoonlijk en privé. Vergis je niet door je te richten op privézaken terwijl je je eigenlijk moet richten op het personaliseren van je benadering. Ofwel niet alleen het afstemmen van je verhaal op de persoon maar ook oog te hebben voor de uitdagingen en omstandigheden waar de ander op dat moment mee te maken heeft. Door je te verdiepen in de situatie van je opdrachtgever of klant en je oprechte, belangeloze interesse te tonen, en daar de tijd voor nemen. Want dat is wat echt waarde toevoegt aan jouw klantrelatie.
Wil je de uitzending van deze online masterclass nog eens terugkijken? Log dan in op de online community van G14 of Platform Cultuur Locaties.
Tekst: Annemieke van Hees
Comments