2Basics activeert gamers om maatschappelijk betrokken te zijn

Bijgewerkt: 8 nov 2019


Naast de presentatie van Erika Bronkhorst (eventmanager bij Rotterdam Ahoy), sprak ook Kevin Loos tijdens de bijeenkomst van de G14 in Ahoy. Kevin is creatief verantwoordelijk voor de esports- en gaming campagnes bij marketingbureau 2Basics en samen met bloedbank Sanquin zette hij een succesvolle activatie in gang om gamers te motiveren om bloed te doneren. Door in de game League of Legends aandacht te vragen voor bloeddonatie wierf Sanquin ca. 7.400 nieuwe donoren.


Nieuwsgierig naar de maatschappelijke kant van gaming of wil je weten hoe gamers een nieuwe doelgroep kunnen zijn voor een event? Lees dan het interview dat we hadden met Kevin over het project.


Door in de computergame League of Legends aandacht te vragen voor bloeddonatie wierf Sanquin in 2018 en 2019 ca. 7.400 nieuwe donoren. Het marketingbureau 2Basics zette het project samen met Sanquin op. Kevin Loos is verantwoordelijk voor de campagnes van 2Basics in de esports- en gaming-wereld. “Om gamers te bereiken, moet je ook een netwerk opbouwen en vooral samenwerken met partijen die snappen hoe die wereld werkt”, stelt hij.


2Basics is een marketingbureau dat zich onderscheidt doordat jullie commerciële bedrijven en merken koppelen aan maatschappelijke thema’s. Wat is jullie motivatie?

Wij sporen bedrijven en merken aan om zich op maatschappelijk vlak in te zetten. We zijn er namelijk van overtuigd dat merken een grote veranderkracht in zich hebben en tegelijkertijd maakt maatschappelijke betrokkenheid een merk ook sterker. Grote bedrijven hebben vaak maatschappelijke doelen, maar dit is niet hetgeen wat de meeste aandacht krijgt. Wij sporen ze juist aan om dit in te zetten in hun core business.


Jullie zijn met Sanquin een project aangegaan om gamers te bereiken en ze te motiveren om bloeddonor te worden. Welke mogelijkheden zien jullie voor (maatschappelijke) organisaties in de game-wereld?


Sanquin was op zoek naar jonge mannen die bloeddonor wilden worden en wij zagen een link met de doelgroep van League of Legends. We zijn inmiddels meer projecten aan het opzetten met maatschappelijke organisaties die via games en esports een nieuwe doelgroep kunnen bereiken, maar de meeste projecten zijn nog in een beginstadium. Wel hebben we met Domino’s Pizza een project opgezet toen zij op zoek waren naar nieuwe pizzabezorgers. Zij zochten jongeren tussen de 14 en 18 jaar en wij zagen dit als kans voor die groep om werkervaring op te doen. Zij zijn sponsor geworden van de eDivisie, de officiële FIFA-competitie van de Eredivisie, omdat die groep daar weer heel actief is. De game-wereld is versnipperd dus je moet de juiste verbindingen weten te leggen tussen doelgroepen en organisaties.


Onder gamers blijkt best wel een groot maatschappelijk bewustzijn te zijn. Hoe zijn jullie daarachter gekomen?

We hebben een panel opgezet waarin ca. 1000 gamers zaten en we hebben ze daarover vragen voorgelegd. Je merkt dat gamers van het stereotype-beeld af willen en als community iets willen doen. Ook om een positiever imago te krijgen. Daarnaast merkten we dat de manieren waarop organisaties ze proberen te bereiken niet doeltreffend zijn. Gamers bereik je bijvoorbeeld efficiënter via Twitch dan via Facebook.


Jij houdt je bezig met marketing, maar wat kunnen eventmanagers van 2Basics leren of overnemen?

Ik ben geen eventmanager, maar ik kan mij voorstellen dat maatschappelijke doelstellingen een rol kunnen spelen in de programmering van evenementen. Het ligt er natuurlijk ook aan in hoeverre dat een opdracht is die je meekrijgt.


"Ahoy heeft dit enorm goed gedaan, zij zijn met gamers om tafel gaan zitten."

Wat zijn jouw tips voor eventmanagers die een event willen organiseren voor gamers?

Ahoy heeft dit enorm goed gedaan met het naar zich toehalen van Dreamhack Rotterdam tijdens de eerste Rotterdam Games Week. Ze hebben de afgelopen jaren hun ogen de kost gegeven door ook in andere steden in Europa game-events te bezoeken en ze zijn met gamers om tafel gaan zitten. Ahoy heeft dus naar de groep zelf geluisterd. Om gamers te bereiken, moet je ook een netwerk opbouwen en vooral samenwerken met partijen die snappen hoe die wereld werkt.




Meer informatie: www.2basics.nl

Lees ook: Op een game-event draait het om sport en entertainment


Tekst: Anika van Wijngaarden



G14

Eventprofessionals met ambitie!

Contact

E. info@g-14.nl

  • Black Instagram Icon
  • Black LinkedIn Icon
  • Black Twitter Icon
  • Black Facebook Icon