Een goed verhaal zet luisteraars aan tot actie, overtuigt ze en biedt ze helderheid. Eigenlijk is dat bij het organiseren van een goed event niet anders, aldus Paul Hughes.
Storytelling kan de wereld veranderen volgens de Ierse professional keynote speaker Paul Hughes. Hij spreekt overal ter wereld over leiderschap, groei en innovatie. Het creëren van individuele en organisatorische transformaties is wat hem drijft.
Drie tips van Paul Hughes om verandering teweeg te brengen en impact te maken met je event.
1. Richt je op betekenis
Bedrijven en organisaties willen resultaten behalen, groei zien en succes hebben, maar hoe realiseren ze dat? Een belangrijke les die Paul Hughes wil overbrengen, is dat succes geen eindpunt is. Bedrijven en organisaties moeten ‘betekenis’ creëren in plaats van zich blindstaren op succes: “Als je succes op de lange termijn wil, moet je je richten op betekenis hebben.”
Wat ‘betekenis’ is, kan per persoon en bedrijf verschillen. Toch benadrukt Paul Hughes in zijn verhaal dat mensen binnen organisaties gezamenlijk dezelfde kant op moeten bewegen om doelen te bereiken of veranderingen teweeg te brengen.
2. Creëer sweet-spots
Wie suiker wil maken, moet verschillende stoffen (koolstof, waterstof en zuurstof) samenbrengen. Paul Hughes gebruikt dit natuurkundige proces als metafoor voor de ambities van bedrijven. Want die willen ook met verschillende elementen zogenaamde ‘sweet-spots’ creëren, waarin de elementen op de juiste manier samenkomen zodat alles klopt. Daar kunnen de eventmanagers een rol in spelen, benadrukt hij. Zij kunnen één van de elementen in een organisatie zijn die samen de ‘suiker’ vormen, maar zij kunnen ook binnen de organisatie degene zijn die alle verschillende elementen samenbrengt.
3. Act, belief & clarity
Een event moet, net als een verhaal, het publiek aanzetten tot actie. Als spreker of eventmanager moet je daarnaast overtuigend en helder zijn. Zodra er verwarring ontstaat, gaat je publiek niet over tot handelen en actie, aldus Paul Hughes. Act, belief & clarity, daar draait het dus om. En als dat allemaal klopt, kun je die sweet-spots creëren.
Paul Hughes was één van de sprekers tijdens INSPIRE 2019. Dit najaar verschijnt er een interview met hem in De Eventmanager (magazine) en op de website. Paul Hughes is spreker bij Assemblee Speakers.
Tekst: Anika van de Wijngaard Fotografie: Jeancarlo Nunes dos Anjos
Comments